Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
 
-A A A+

Mała perełka z Sichowa Dużego recytuje, śpiewa i tańczy

Mała perełka z Sichowa Dużego recytuje, śpiewa i tańczy

Na co dzień bywa nieśmiała, zaś na scenie czuje się jak ryba w wodzie. O Natalii Bystrzanowskiej wychowance Przedszkola w Sichowie Dużym opowiedziała nam jej rodzina.

Mała Natalia pokazuje nam indywidualne wyróżnienie za potencjał aktorski zaprezentowany na III Multimedialnym Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Parateatralnych "Smykolandia” w Warszawie.(fot. Agnieszka Kuraś)

Pierwsze wiersze deklamowała, mając zaledwie 3 lata, gdy poszła do przedszkola odkryto jej talent aktorski. Dziś pokazuje nam medal i indywidualne wyróżnienie za potencjał aktorski zaprezentowany na III Multimedialnym Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Parateatralnych w Warszawie. Kiedy z nią rozmawiamy szykuje się na kolejne występy, tym razem taneczne, bo wraz z grupą przedszkolaków wybiera się do Pacanowa, by tam zaprezentować swoje umiejętności.

NA SCENIE CZUJE SIĘ "JAK RYBA W WODZIE”

Z 7-letnią Natalią i jej rodziną spotykamy się w jej domu w Sichowie Dużym. Dziewczynka już od drzwi wita nas uśmiechem. Po chwili pokazuje nam swojego chomika, którego nazwała Domiś Różyczka. Początkowo nieśmiale rozmawia o swoim wyróżnieniu i występach na scenie. Jednak po chwili ośmiela się i jak na małą aktorkę przystało, zaczyna deklamować swoją kwestię z przedstawienia "O smoku, który zmienił jadłospis”, ocenianego na przeglądzie w Warszawie.

Jej postawa, błysk w oku i pewny głos nas zadziwia. Z małej, skromnej dziewczynki zamienia się w pewnego siebie aktora. Nie czuje skrępowania. Choć nie ma sceny i dużej publiczności ona prezentuje się zjawiskowo. Widać, że sprawia jej to przyjemność. Nie rozprasza jej nawet krzątanina w kuchni i hałasy za domem. Dla rodziny to nic nowego, bo jak mówi jej siostra Agata, Natalia na co dzień raczy ich takimi przedstawieniami. Zdążyli się już do tego przyzwyczaić, że mają w domu małą aktorkę.

Natalia lubi bawić się w szkołę, uwielbia książki o zwierzętach, ale ma też swoje ulubione lalki. Mówi, że w przyszłości będzie nauczycielką, a fakt że urodziła się w Dzień Nauczyciela dodaje uroku jej wypowiedzi. (fot. Agnieszka Kuraś)

TRZEBA MIEĆ OCZY SZEROKO OTWARTE

Pierwszymi widzami jej wystąpień była rodzina. Dziś, można ją podziwiać we wszystkich występach, jakie w repertuarze własnym, imprezach cyklicznych i wyjazdowych ma Przedszkole w Sichowie Dużym.


Rodzina często staje się widownią Natalii w domu, która i tu daje popisy wokalne, recytatorskie i przedstawia teatrzyki. – Jej wyobraźnia nie zna granic – mówi mama dziewczynki. Na zdjęciu Natalia z siostrą Agatą. (fot. Agnieszka Kuraś)

- Ekspresja tej dziewczynki jest niebywała, na co dzień wykazuje lekką nieśmiałość, a na scenie czuje się jak ryba w wodzie. Wygląda to tak jakby miała dwie osobowości; jedną prywatną, a drugą sceniczną – mówi pani Dorota Karasińska – Kozłowska dyrektor Szkoły Podstawowej w Sichowie Dużym. Dodaje, że w ciągu wielu lat swojej pracy nie miała do czynienia z tak wielkim talentem. Uważa, że dziewczynka przy odpowiednim poprowadzeniu przez pedagogów i wsparciu rodziny w przyszłości zajdzie bardzo daleko.

Zarówno pani dyrektor jak i mama Natalii zgodnie twierdzą, że dziewczynka ma doskonałą pamięć i niezwykłą wyobraźnię. Błyskawicznie zapamiętuje czytany jej tekst, który często bywa dość długi. Robi to z łatwością i widać, że sprawia jej to dużą przyjemność. Mała Natalia jest bardzo skromna i nieświadoma swego talentu, a wystąpienia publiczne traktuje naturalnie, bez zbędnego stresu.

Alina Kosowicz pedagog w Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Połańcu, współautorka opracowania programu zajęć dla dzieci zdolnych w wieku od 3 do 6 lat pt.: "Mały odkrywca”:
- Talent u dzieci może ujawnić się już w wieku 4, 5 lat. Wówczas pod okiem pedagoga, psychologa i logopedy można wykonać testy diagnostyczne, których uzupełnieniem jest wywiad z rodzicem. Kompleksowa diagnostyka obejmuje także obserwację dziecka podczas zabawy i kontaktów z rówieśnikami. Te działania mają na celu sprecyzowanie wybitnych zdolności i dobranie odpowiednich metod pracy z dzieckiem. Programy zajęć z dziećmi zdolnymi zawierają również elementy doskonalenia funkcji deficytowych, z którymi często borykają się uczniowie wybitnie uzdolnieni. Szkoła na podstawie opinii ośrodka diagnostycznego i na prośbę rodzica może stworzyć program dla dzieci szczególnie uzdolnionych, jej zadaniem jest także zapewnienie takim uczniom opieki pedagogicznej i psychologicznej. Zaś nauczyciele powinni respektować ich potrzeby, które wynikają ze szczególnych możliwości intelektualnych i emocjonalnych.

W naszym otoczeniu nie brakuje dzieci wybitnie uzdolnionych, ale nie każde z nich ma szczęście, rozwijać swoje umiejętności na zajęciach dodatkowych, do których dostęp nierzadko bywa utrudniony, ze względu na wysokie koszty, możliwość dojazdu, bądź też w ogóle ich nie ma. Najbliższe otoczenie dziecka powinno mieć oczy szeroko otwarte, żeby nie przegapić małych talentów. Czy nasza bohaterka w przyszłości osiągnie przewidywany jej sukces? Tego nie wie nikt. Jedno jest pewne - takiego talentu nie można zmarnować.

 

Źródło: echodnia.eu, 20.04.2013r.  /Agnieszka Kuraś/

 

 

 

Więcej artykułów…