Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
 
-A A A+

W Rytwianach idą na wojnę z azbestem

W Rytwianach idą na wojnę z azbestem. Gmina postanowiła, że zapłaci za demontaż i usunięcie eternitu z gospodarstw

W gminie Rytwiany ruszył program, dzięki któremu gospodarze, decydujący się na wymianę azbestowego pokrycia dachowego nie będą mieli problemu z pozbyciem się tego szkodliwego balastu.

W wielu gospodarstwach na terenie gminy Rytwiany budynki są pokryte płytami azbestowo – cementowymi. Dzięki gminnemu programowi jest szansa na to, że gospodarze nie będą musieli dodatkowo płacić za usunięcie pokrycia wyspecjalizowanym firmom.

Nie od dziś wiadomo, że azbest wykorzystywany niegdyś do produkcji pokryć dachowych jest bardzo szkodliwy. I nie tyle szkodliwa jest jego obecność, co nieprawidłowe obchodzenie się z materiałami zawierającymi tę substancję.

W wielu gospodarstwach na terenie gminy Rytwiany budynki są pokryte płytami azbestowo – cementowymi. Dzięki gminnemu programowi jest szansa na to, że gospodarze nie będą musieli dodatkowo płacić za usunięcie pokrycia wyspecjalizowanym firmom.

Zakazano wprawdzie jego stosowania w produkcji ale nie oznacza to, że nie ma go w naszym otoczeniu. Śmiało można powiedzieć, że wiele wiosek naszego powiatu azbestem stoi. Widać to ilekroć przejeżdża się przez poszczególne miejscowości. Najwięcej wyrobów, w których jest azbest stanowią płyty azbestowo-cementowe, którymi pokryte są dachy.

TYSIĄCE AZBESTOWYCH DACHÓW

Rządowe założenia dotyczące usuwania azbestu zakładają, że do 2032 roku zniknie on z polskich gospodarstw domowych. Dlatego włodarze gmin i miast w najbliższych latach będą musieli się ostro zabrać do pracy, bo wbrew pozorom czasu nie jest zbyt niewiele.

Tylko w gminie Rytwiany jest pół tysiąca budynków mieszkalnych pokrytych tego typu płytami, kolejne niemal 900 budynków to obiekty gospodarcze. Gdyby zdjęto wszystkie azbestowe pokrycia i położono na wadze, to wyszłoby blisko 2 tysiące ton. Dlatego władze Rytwian postanowiły ruszyć problem. Z raportu, który został opracowany przez urzędników wynika, że pozbycie się azbestu z dachów oznacza wymianę pokryć w przynajmniej 60 procentach budynków na terenie gminy. pierwszym elementem było wykonanie inwentaryzacji w gospodarstwach. kolejnym pomysłem jest wsparcie tych właścicieli, którzy planują wymianę pokrycia.

USUNIĘCIE NA KOSZT GMINY, ALE…

Wiadomo, że przepis prawa nakazują określony demontaż, składowanie i utylizację tego typu materiałów i na dobrą sprawę powinny to wykonywać tylko specjalne firmy. Dlatego gmina postanowiła, że zapłaci za demontaż i usunięcie popularnego eternitu z gospodarstw. Warunkiem jest przystąpienie do programu i złożenie wniosku o dofinansowanie. Może to uczynić każdy, kto ma zamiar zamienić azbestowe pokrycie dachu na przykład na blachę.

- Postanowiliśmy zacząć działać wcześniej, bo im mniej czasu tym więcej będzie chętnych a pieniędzy wcale nie musi być więcej. Póki co każdy, kto się zakwalifikuje otrzyma pomoc - mówi Grzegorz Forkasiewicz wójt Rytwian. W istocie do konkretnego gospodarstwa przyjedzie firma która zdemontuje i zabierze niebezpieczne odpady. Nie trzeba będzie myśleć, kombinować i wywozić do lasu a w tych oprócz grzybów, są też dzikie składowiska azbestu.

… POKRYĆ TRZEBA Z WŁASNEJ KIESZENI

Dachu niestety urzędnicy mieszkańcom nie sfinansują, ale dzięki temu właściciele posesji unikną dodatkowych kosztów. Póki co przybliżone szacunki wskazują, że za każdą usuniętą tonę azbestu trzeba będzie zapłacić około 1200 złotych. W przeliczeniu na jedno gospodarstwo koszt usunięcia kilku ton azbestu oznacza spory wydatek, którego można by uniknąć.

Dlatego zainteresowanie dofinansowaniem zaczyna być coraz większe. Mieszkańcy pytają urzędników, sołtysów i wójta. Wnioski są dostępne również na stronie internetowej urzędu gminy. Termin ich składania to połowa czerwca. Każdy wniosek wraz z wymaganymi załącznikami trzeba złożyć w sekretariacie urzędu. Niestety pieniądze z puli nie będą na razie przeznaczone na zwrot kosztów demontażu i utylizacji dla tych, którzy wynajęli firmy na własny koszt. Każdego roku gmina Rytwiany planuje przeznaczać na usuwanie azbestu około 100 tysięcy złotych.

Źródło: Echo Dnia, 14.05.2009r., Marcin Jarosz

 

Więcej artykułów…