Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
Obrazek - Slider
 
-A A A+

Skarby strzegomskiej świątyni


Skarby strzegomskiej świątyni

Podsumowano kolejny etap prac konserwatorskich w kościele pod wezwaniem św. Andrzeja Apostoła w Strzegomiu pod Rytwianami - jednym z najcenniejszych drewnianych zabytków sakralnych tej części Polski.
W minioną sobotę ks. biskup Edward Frankowski poświęcił odnowione polichromie na suficie, ścianach i chórze świątyni. Spośród malowideł, które w ostatnim czasie poddane zostały zabiegom konserwatorskim, w na szczególną uwagę zasługuje XIX-wieczne "Zmartwychwstanie". Starsza o dwa stulecia jest balustrada chóru, w której widnieje rzeźba św. Andrzeja, licząca sobie prawie pół tysiąca lat. Te cenne elementy wyposażenia kościoła również przeszły gruntowną renowację.

Odnowione wnętrze strzegomskiej świątyni. Z tyłu balustrada chóru z gotycką rzeźbą św. Andrzeja. Fot. R. Staszewski

Świątynia w Strzegomiu systematycznie przywracana jest do świetności.
Z inicjatywy księdza proboszcza Krzysztofa Lechowicza w pierwszej kolejności przeprowadzone zostały prace, dzięki którym blask odzyskało unikatowe z racji wystroju prezbiterium. Potem przyszła pora na pozostałą część wnętrza kościoła.
Ostatnio odrestaurowane zostały duże boczne obrazy "Najświętsze Serce Pana Jezusa" oraz "Niepokalane Serce NMP". Pochodzą one z 1918 roku i wyszły spod pędzla Dominika Scisłowicza.
- Ich odnowienie możliwe było dzięki ofiarom wiernych i wsparciu Urzędu Gminy w Rytwianach - zaznacza ks. Lechowicz.
Główny konserwator strzegomskiej świątyni, Marcin Gruszczyński, w darze dla parafii odnowił duży krzyż, który wisiał niegdyś nad wejściem do kościoła. Po zdjęciu grubych warstw przemalowań okazało się, że pasyjka i titulus noszą cechy stylu gotyckiego i zostały wykonane zapewne w początkach XVI wieku, na wzór prac Wita Stwosza.

Źródło: Tygodnik Nadwiślański nr 20(1566) z 19 maja 2011r., Rafał Staszewski

 

Więcej artykułów…